zondag 16 maart 2014 – 15.00 uur

DUO AMARANTIS
Mariana Hutchinson – viool
Maureen Wong – piano
Mozart, Poulenc, Adams

Duo Amarantis

Duo Amarantis
foto: Feiko

Op zondag 16 maart om 15.00 uur is het Duo Amarantis te gast in ’t Mosterdzaadje. Het zijn de pianiste Maureen Wong en de violiste Mariana Hutchinson die een programma gaan spelen met werken van Mozart, Poulenc en Adams. Het duo bestaat vanaf 2009 en werden ze gecoacht door o.a. Peter Brunt en Ellen Corver. Inmiddels stonden ze op vele podia waaronder de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Hier volgt een toelichting op hun programma.


Mozart
Deze sonate van Mozart was één van de eerste werken die Maureen en Mariana samen speelden. Mozarts muziek heeft een ongekende transparantie, elegantie en speelsheid, en is hierdoor uitermate geschikt voor een beginnend duo, dat zijn eigen klank en karakter moet zien te vinden. Het Duo Amarantis heeft deze sonate regelmatig uitgevoerd en heeft daarom een bijzondere band ermee; het stuk is als het ware samen met het duo gegroeid. Elke keer dat Maureen en Mariana het deze sonate weer oppakken worden ze geconfronteerd met de essentie van hun spel. Hiernaast ontdekken ze elke keer weer andere details en aspecten van het stuk.

Mozart, die samen met Haydn en Beethoven de classicistische stijl tot een hoogtepunt heeft gebracht, beheerste de klassieke sonate vorm zo goed, dat hij er heel vrij en speels mee omging. Deze sonate is hier een voorbeeld van: in het eerste deel zet hij de luisteraar met zijn melodieën op het verkeerde been en is men af en toe even de puls van de muziek kwijt; in het tweede deel componeert hij twee dusdanig gelijkwaardige muzikale thema’s dat met niet meer kan spreken van melodie en begeleiding; en in het laatste deel verrast hij met een ‘vermomd pianoconcert plus vioolbegeleiding’.

Poulenc
Toen Maureen en Mariana deze sonate voor het eerst hoorden waren ze meteen verkocht: romantische muziek, bij wijlen honingzoet, dan weer hoekig en weerbarstig, dan weer intens dramatisch. Zo veel karakters en klankkleuren die allemaal de revue passeren binnen één stuk! De sonate is opgedragen aan de Spaanse dichter Federico García Lorca, die tijdens de Spaanse Burgeroorlog door de fascisten werd vermoord. Al vanaf het eerste deel is dan ook, naast de zoete romantische melodieën, een dreigend voorgevoel hoorbaar in de muziek. Bij het luisteren van het tweede deel waant de luisteraar zich in Zuid-Spanje: men meent de Sinaasappelbomen te kunnen ruiken, de zinderende zon te voelen en gitaarklanken te horen. Het laatste deel is vol tragiek; het einde klinkt alsof de executie van Lorca letterlijk in muziek is vertaald. Maureen en Mariana zijn beide grote liefhebbers van de poëzie van Lorca. Hierdoor hebben ze een bijzondere band met dit stuk en is het uitvoeren ervan elke keer een erg intense belevenis voor ze.

Adams
Een ‘road trip’ door de V.S.- dat zijn de associaties die het stuk Road Movies van John Adams opwekken bij Maureen en Mariana. Een soepele autorit, obstakels op de weg, verstilde en snel voorbij flitsende landschappen: alles passeert in dit stuk de revue. De muziek van Adams is heel ritmisch en baseert zich op herhalende motieven die steeds een beetje veranderen of verschuiven. Door de herhaling ontstaan er lang aanhoudende ‘klankvelden’, die ervoor zorgen dat zoveel de musici als de luisteraar in een soort trance belanden. De minimale verschuivingen maken het niet makkelijk om de maat te voelen. Dit wordt nog moeilijker door het feit dat de viool en de piano soms in hele andere maatsoorten lijken te spelen. Hierdoor is het heel makkelijk om juist door de andere partij in de war te raken en vereist het uitvoeren van dit stuk uiterste concentratie. Een hele mooie uitdaging voor het Duo Amarantis!

Reacties zijn afgesloten.