vrijdag 9 mei 2014 – 20.00 uur

VIOOL EN PIANO
Hugo Holleman – viool
Chi-Han Chai – piano
Mozart, Pärt, Brahms

Viool en Piano

Chi-Han Chai en Hugo Holleman

Vrijdag 9 mei om 20.00 uur treden in ’t Mosterdzaadje op de violist Hugo Holleman en de pianist Chi-Han Chai. Op hun programma: Mozart, Pärt en Brahms.

Hugo Holleman en Chi-Han Chai vormen al jaren een viool-pianoduo. Ze ontmoetten elkaar bij Cultura Ede waar ze enige dagen per week viool- en pianoles geven. Vanaf de eerste keer dat ze samen speelden was er een ‘klik’, en inmiddels treden ze regelmatig op en hebben een breed repertopire opgebouwd.

Het programma opent met een van de latere sonates van Mozart in Bes KV 454. In tegenstelling tot de vroege werken voor piano en viool geeft de componist de twee instrumenten hier volkomen gelijkwaardige partijen. Het donkere Largo gaat zonder pauze over in een sprankelend, lichtvoetig Allegro. Het diepzinnige en harmonisch gevarieerde Andante zet de duistere sfeer van het Largo voort. Het afsluitende Andante is weer een speels en virtuoos Rondo.

Chi-Han en Hugo hechten veel waarde aan sfeer en klankkleur, vandaar de programmering op dit concert van Spiegel im Spiegel van de Letse componist Arvo Pärt. In deze meditatieve muziek speelt de viool rond de centrale A stapje voor stapje noten van de toonladder van F terwijl de piano deze noten omspeelt met gebroken drieklanken, tertsen en octaven. Hierdoor ontstaat een geheimzinnig, sfeervol stuk waarin beide instrumenten op zoek lijken te gaan naar vrede en harmonie.

Van de drie sonates die Brahms voor viool en piano schreef is die in G op.78 het meest subtiele. De opening is als een gedicht in klank waarin de componist gaandeweg heen en weer pendelt tussen majeur en mineur. Ook in het tweede en derde deel staat de liedvorm centraal. Thematisch gebruikt Brahms hier passages uit het Regenlied dat hij voor Clara Schumann componeerde en dat later als op. 59 apart gedrukt werd. De Finale, die grotendeels in g mineur staat, eindigt in een troostrijk G majeur, waarin het Regenliedcitaat uit het tweede deel weer opduikt.

Reacties zijn afgesloten.