vrijdag 19 september 2014 – 20.00 uur

HARP EN FLUIT
Liset Pennings – fluit
Marieke Schoenmakers – harp
Ravi Shankar, Mozart, J.S.Bach, Cras, Piazzolla

Fluit en harp, een prachtige combinatie

Liset Pennings

Op vrijdag 19 september om 20.00 uur treden in ’t Mosterdzaadje op de fluitiste Liset Pennings en de harpiste Marieke Schoenmakers. In deze wonderschone combinatie van klanken wordt er werk uitgevoerd van Bach, Cras, Mozart, Piazzolla en Shankar.

Ze openen het concert met de Sonate in g mineur voor klavecimbel en fluit van J.S.Bach. Hoewel deze waarschijnlijk door zijn zoon Carl Philip is gecomponeerd. Niet duidelijk ook is of het werk voor viool of fluit was bedoeld, maar zeker is dat het een prachtig en elegant stuk muziek is. Een feest om mee te beginnen.

Marieke Schoenmakers

De Franse Jean Cras was bij de Marine en wellicht daardoor dat zijn composities sterk zijn beïnvloed door de zee. In het vierdelige Suite en Duo komen alle gemoedstoestanden voorbij. Zijn innerlijk gevoelsleven stelde hij centraal in zijn composities. Ook schreef hij intieme gedichten. Zijn leraar, Henri Duparc, noemde hem de zoon van zijn ziel. Het laatste deel, een Bretonse dans, is enorm virtuoos en voor beide instrumenten een technische en ritmische uitdaging.

Het tweede gedeelte van het programma begint in Parijs waar Mozart een prachtig concert componeerde voor harp, fluit en orkest. “Het is geweldig dat we dit mooie zangerige tweede deel uit het concert, dat origineel voor de twee solo instrumenten en orkest geschreven is, toch kunnen uitvoeren als bewerking voor het duo harp en fluit”, aldus Liset Pennings. Het is het enig bestaande werk van Mozart voor die combinaties. De harp was nog in ontwikkeling en werd als een ‘geplukte piano’ beschouwd. Het Andantino dat uitgevoerd gaat worden bevat prachtige lyrische melodielijnen, die afwisselend in fluit en harp partijen te horen zijn.

Van Piazzolla, de keizer van de tango, wordt het zwoele Café 1930 uitgevoerd. Het is luistermuziek, geen dansmuziek. Het was dan ook de missie van Piazzolla om de tango vanuit de Argentijnse bordelen en danscafés de concertzalen van Europa in te krijgen.

Ten slotte sluiten we af in India, waar we meegenomen worden in de improvisatorisch aandoende muziek van Ravi Shankar, die gebaseerd is op Indiase raga ‘Todi’. De dag begint betoverend en eindigt met een opzwepend einde. Ravi Shankar was een internationaal bekende Indiaas musicus en sitar virtuoos, die vooral Indiase muziek populairder maakte in het Westen. Het stuk L’Aube enchantée (de betoverende dageraad) kwam tot stand na een ontmoeting tussen de bekende fluitist Rampal en Shankar. Shankar wilde met dit stuk een koppeling maken tussen de Indiase en westerse muziek en dit lukte het beste met de combinatie harp/fluit. Het werk doet improvisatorisch aan en is gebaseerd op een Indiase toonladder, de raga ‘Todi’. Op de toonladder worden vele variaties gemaakt.

Liset Pennings studeerde cum laude af in Tilburg en vervolgde haar studie aan the Royal Academy of Music in Londen waar ze les kreeg van de beste vakmensen op het gebied van fluit. Ook deze studie sloot ze cum laude af. Ze sleepte vele prijzen in de wacht en soleerde met befaamde orkesten. Ze is een veelgevraagd freelancer in binnen- en buitenland. In 2009 en wederom in 2013 kreeg Liset een trial/proeftijd periode aangeboden met het BBC National Orchestra of Wales en in 2011 behaalde ze trials bij de vooraanstaande orkesten Royal Liverpool Philharmonic Orchestra en Welsh National Opera. Onlangs heeft Liset een trial gewonnen als solo fluit bij het London Philharmonic Orchestra.

Ook de harpiste Marieke Schoenmakers sloot haar studie in Den Haag met onderscheiding af. Tijdens haar studie was zij harpiste van het Nationaal Jeugd Orkest en werd later solo harpiste van het huidige Philharmonie Zuidnederland. Ook is zij actief in de kamermuziek wereld en verleent regelmatig haar medewerking bij de uitvoering van hedendaagse muziek bij ensemble ASKO, Nieuw Ensemble en Ives Ensemble. Als docent is Marieke Schoenmakers verbonden aan o.a. Het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Reacties zijn afgesloten.