vrijdag 7 november 2014 – 20.00 uur

PROMETHEUS SONATA DUO
Andrea Hornyák – piano
Csaba Erdős – cello
Bach, Brahms, Piazzolla

De vlammende passie van het Prometheus Sonata Duo

Prometheus Sonata Duo

Op vrijdag 7 november om 20.00 uur geven de pianiste Andrea Hornyák en de cellist Csaba Erdős een concert in ’t Mosterdzaadje. Dit uit Hongarije afkomstige echtpaar vormen al vanaf hun 14e jaar het Prometheus Sonata Duo. Op het programma staan werken van Bach, Brahms, Saverio Mercadente en Bartók.

Prometheus staat voor het vuur en de vlammende passie in hun spel. De pers roemt hun harmonie en meeslepende Hongaarse temperament. Na hun afstuderen (cum laude) in Boedapest vervolgden beiden hun opleiding in Amsterdam en Brussel. Sinds 1991 wonen en werken zij in Amsterdam.

Toen Bach in 1717 kapelmeester werd in Anhalt-Köthen, werd van hem verwacht dat hij zich ging toeleggen op wereldlijke muziek bedoeld voor bepaalde feestelijke gelegenheden. Hij kreeg de beschikking over een ensemble van zeer hoog muzikaal niveau waardoor hij ook virtuoze muziek voor viola da gamba en klavecimbel kon schrijven. Dit meesterwerk, de sonate voor viola de gamba in G-groot, nu dus op cello en piano.

De Sonate in F-groot voor cello en piano van Brahms is misschien wel het meest complexe werk van de kamermuziek literatuur. In 1886 — 20 jaar na de 1e sonate in e-klein en na alle vier symfonieën — voltooide hij dit stuk. De vriendschap met de uitstekende cellist Robert Hausmann opende nieuwe dimensies voor Brahms wat de cellotechniek betreft: Door de meer solistische elementen van de cello vormt deze sonate nog steeds een uitdaging. Brahms voerde samen met zijn vriend de première uit.

Saverio Mercadante is een bijna vergeten Italiaans componist, maar in zijn tijd heel beroemd was. Hij schreef wel 70 opera’s en Rossini was onder de indruk van de jonge componist. Deze schreef over hem : “Mercadante begint daar, waar wij eindigen”. Toch bleef hij in de schaduw van de meest favoriete opera componisten als Verdi, Donizetti en Rossini. Hij heeft veel kamermuziek stukken geschreven vooral voor fluit en klarinet. De Serenata voor cello en piano reflecteert de sfeer van de Italiaanse opera.

De Hongaarse dansen van Brahms en Bartók zijn beiden gebaseerd op Hongaarse muziek. Bartók gebruikte puur de volksmuziek en Brahms verwerkt als entertainment meer de zigeunermuziek in zijn dansen.

Reacties zijn afgesloten.