zondag 13 januari 2019 – 15:00 uur

WALLAND STRIJKKWINTET
Julia Pareja – viool
Javier Calderari – viool
Blanca Sánchez – altviool
Noam Staal – cello
Berta García – cello
Schuberts Strijkkwintet in C-majeur

Het Walland Strijkkwintet

Het Walland Kwintet speelt Strijkkwintet van Schubert

Een uniek concert is op zondag 13 januari om 15.00 uur in ’t Mosterdzaadje te beleven. Twee maanden voor zijn overlijden schreef Schubert in 1828 het strijkkwintet in C-majeur. Een bijzondere bezetting met twee cello’s. Het Walland kwintet gaat dit bijzondere meesterwerk uitvoeren. De leden van dit internationale kwintet zijn Julia Pareja – eerste viool, Javier Calderari – tweede viool, Blanca Sánchez – altviool, Noam Staal – eerste cello en Berta García – tweede cello.

Over het muziekstuk schreef Noam Staal:
“De aanleiding voor het vormen van dit kwintet was een bijzondere opdracht. Een amateurbouwer die twee mooie cello’s had gebouwd, wilde graag dat dit stuk op haar eigen cello’s werd uitgevoerd. In december hebben we dat ook gedaan. Vandaag spelen de cellisten weer op hun eigen instrument. Aan deze opdrachtgever heeft het kwintet ook zijn naam te danken: het Walland Kwintet.

De musici speelden al langer samen in het Libero strijkorkest, een jeugdig en speels orkest dat alle muziek uit het hoofd uitvoert en zonder dirigent. De chemie die ze daar ervoeren hebben ze meegenomen naar deze nieuwe uitdaging in kleinere bezetting. Dit stuk ook uit het hoofd uitvoeren was vooralsnog een brug te ver”.

Het eerste deel heeft het mooiste thema. Het tweede deel is contemplatief en gepassioneerd, het derde en vierde deel energiek en levendig, waardoor het publiek hopelijk opgewekt weer naar huis gaat.

Het strijkkwintet werd gecomponeerd tussen augustus en september van 1828, maar werd pas in 1853 uitgegeven. Schubert stuurde het werk naar een van zijn uitgevers ter overweging, en schreef: “Uiteindelijk heb ik een kwintet voor twee violen, een altviool en twee cello’s geschreven… de repetities van het kwintet zullen over enkele dagen reeds starten. Mocht een van deze composities zichzelf toevallig bij u aanbevelen, laat het me dan alstublieft weten.” Probst antwoordde hierop dat hij graag slechts meer vocale werken en pianostukken van Schubert wilde. Zelfs in dit late stadium van Schuberts carrière werd Schubert nauwelijks serieus genomen als componist van kamermuziek, en persisteerde het beeld van Schubert als lied- en pianocomponist.

Ook opvallend is dat het stuk slechts een paar maanden voor Schuberts dood werd geschreven. Het slotakkoord van het stuk lijkt dit naderend einde te symboliseren (het gebruik van het C-groot-akkoord tegen het dissonante Des-groot-akkoord). Tegenwoordig behoort het werk tot de topwerken in het complete kamermuziekrepertoire. Muzikaal gezien leunt het werk op diepe emoties met momenten van transcendentale schoonheid.

Reacties zijn afgesloten.