vrijdag 6 maart 2015 – 20.00 uur

QUATREMAINS
Carin van den Tillaar & Ruud Luttikhuizen
Dvořák, Debussy, Schubert, Chabrier

Piano duo Carin van den Tillaar en Ruud Luttikhuizen

Carin van den Tillaar en Ruud Luttikhuizen

Op vrijdag 6 maart om 20.00 uur zijn de pianisten Carin van den Tillaar en Ruud Luttikhuizen te gast in ’t Mosterdzaadje. Het vierhandig pianospel is hun grote specialiteit. Op het programma staan Dvořák (Bagatellen), Schubert (Grand Marche Funèbre), Debussy (Petite Suite) Chabrier (Cortège Burlesque).

Over het programma vertelt Carin van den Tilaar:

De Bagatellen opus.47 van Antonín Dvořák (1841-1904) zijn zo heel anders dan de beroemde Slavische Dansen, het zijn liefelijke miniaturen. In alle opzichten een prachtig voorbeeld van perfecte, intieme kamermuziek, oorspronkelijk geschreven voor strijkers en een harmonium. Toch herkennen we ook hier heel duidelijk Dvořáks kenmerkende dansende ritmiek, zijn melodische lijnen, de invloed van volksmuziek en bovenal het speelplezier!

De Grande Marche Funèbre van Franz Schubert (1797-1828) klinkt vele malen imposanter dan de bekende Marches Militaires. Geschreven ter gelegenheid van de dood van de Russische keizer Alexander de Eerste in 1825. Donderende akkoorden en grandioze passages als imitatie van zware kanonschoten en tromgeroffel….

De Petite Suite van Claude Debussy (1852-1918) is niet voor niets een van zijn meest bekende composities. Deze suite van 4 totaal verschillende dansen vormt een wonderwel boeiend en ontspannen geheel. Een gondellied in 6/8 maat, een cortège in 4/4 maat, een menuet in 3/4 maat en tot slot een ballet in 2/4 maat. De luisteraar wordt meegevoerd in een sprankelende fantasiewereld en niet meer losgelaten…..

Met zijn grotesk-humoristisch oeuvre schiep Emmanuel Chabrier (1841-1894) antwoord op de vraag of romantische muziek ook blij en uitgelaten kan zijn. Deze Cortège Burlesque zegt wat ons betreft alles!

Carin van den Tillaar over het bijzondere van het quatre-mains spel: “Ruud Luttikhuizen en ik: een bijzonder quatre-mains pianoduo. Om te kunnen begrijpen wat er zo bijzonder is aan het spelen van quatre-mains pianoconcerten, is het van belang te begrijpen waarom je dan een perfecte partner nodig hebt. Mijn perfecte partner in het pianospelen is Ruud Luttikhuizen. Sinds 2005 vormen Ruud en ik een quatre-mains pianoduo. Naast het samen musiceren, wat altijd een heerlijke bezigheid is, is het vier-handig pianospelen een persoonlijke ervaring en bijzondere uitdaging. De sprankelende klanken van het instrument kunnen nog intenser, nog subtieler, nog uitbundiger en kleurrijker worden gespeeld wanneer vier handen de toetsen beroeren. We vormen een klein symfonieorkest. Vier handen op één klavier leveren naast een rijkdom aan klanken ook een gebrek aan bewegingsvrijheid op en daar ligt voor Ruud Luttikhuizen en mij de uitdaging.

Het is een kunst om, ondanks de verstrengeling van vingers, niet met elkaar in de knoop te raken of om, ondanks de voortdurende handbewegingen, niet tegen elkaar te botsen. Waar je als solopianist de makkelijkste vingerzettingen kiest, moeten wij hier compromissen sluiten en onze handen in onnatuurlijke posities plaatsen. Hierdoor is het lastiger de toucher net zo subtiel en verfijnd te houden als wanneer er een solo wordt gespeeld. Om nog maar niet te spreken over het pedaalgebruik. Slechts één van ons kan het pedaal, wat zo bepalend is voor je klank, bedienen. Wij zijn dus als het ware aan elkaar overgeleverd.

Als ik dit alles zo op een rijtje zet, dan kan ik mij afvragen waarom ik mijzelf als pianist zoiets aandoe. Het antwoord is simpel: HET IS FANTASTISCH OM TE DOEN! Als je iemand gevonden hebt waarmee je op één lijn zit, qua muzikaliteit en qua gevoel, dan is het een muzikaal festijn. Ruud en ik vullen elkaar aan en wisselen elkaar muzikaal af; stellen vragen en geven antwoorden, alles is muziek, is klank, is ritme. Bovenal vormen wij vooral de unieke eenheid en dat is te horen én te zien als wij een concert geven.”

Reacties zijn afgesloten.