vrijdag 11 september 2015 – 20.00 uur

DUO KALEIDOSCOPE
Katja Pitelina & Reiko Tsuiki
Six Duets for two flutes – Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)

Duo Kaleidoscope met zes duetten van Wilhelm Friedemann Bach

Duo Kaleidoscope

Zes duetten van Wilhelm Friedemann Bach, gespeeld op de dwarsfluiten uit de 18e eeuw door Katja Pitelina en Reiko Tsuiki die het befaamde ‘Duo Kaleidoscope’ vormen. Op vrijdag 11 september om 20.00 uur in ’t Mosterdzaadje te beleven.

Een bevlogen, veelzijdig duo met een enorm repertoire. Wat hun optredens uniek maakt is de rijke collectie dwarsfluiten die ze meenemen. Instrumenten uit verschillende landen en periodes. Zo komt het karakter van elk stuk optimaal tot zijn recht. De naam van hun duo doen Katja en Reiko eer aan. Zoals in een caleidoscoop bonte glasstukjes telkens wisselende patronen vormen, zo laten Katja en Reiko met hun verschillende fluiten steeds weer andere kleuren horen. De luisteraar ervaart elk concert als een fascinerende tijdreis. Achter ieder stuk of instrument schuilt een boeiend verhaal, dat Katja en Reiko met pakkende anekdotes tot leven kunnen brengen, wat het publiek zeer waardeert.

Katja en Reiko hebben eerst hun traditionele dwarsfluit opleiding cum laude afgerond. Daarna volgden beiden een specialisatie in oude muziek, bij Barthold Kuijken aan het Haagse conservatorium. Ook die studie wisten ze met onderscheiding te bekronen. Ze spelen sinds 2006 samen, werken in vooraanstaande barokorkesten, en zijn ook actief als solist en in kamermuziek. 

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) was de oudste zoon van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Bach had grote verwachtingen van deze talentvolle jongen die zich breed ontwikkelde. Muziekonderwijs en tevens studie rechten, filosofie en wiskunde. Vader Bach gebruikt zijn eigen bekendheid om zijn zoon aan een goede positie te helpen. Zo introduceert hij hem bij Händel in Dresden om in aanmerking te komen als organist. Ook vergezelt Bach hem naar het Hof van Frederik de Grote in Potsdam. En hoewel hij nog steeds bekend staat als de grootste improvisator achter het orgel in zijn tijd, zijn de grote verwachtingen die Johann Sebastiaan van zijn zoon had, niet uitgekomen. Hij had een moeilijk karakter en kon behalve met zichzelf ook niet omgaan met collega’s en vrienden. Hij stierf in 1784 in Berlijn en zijn gezin bleef in grote armoede achter. Als troost werd het jaar daarop Handels Messiah uitgevoerd als benefiet voor de getroffen familie.

De zes duetten vormen een opmerkelijke reeks van de kleinste kamermuziek voor twee fluiten, geschreven in de stijl van het einde van de barok en het begin van de klassieke periode. W.F. Bach gaf de fluiten elk een gelijkwaardige partij, dus twee even belangrijke stemmen. Geen kan zich verbergen achter een begeleidende partij. Het maakt de muziek intens van sfeer. Soms zijn het dialogen, dan weer canon vorm geschreven. De fluiten uit de 18e eeuw kennen een rijke variëteit in klankkleur en doet het karakter van de toonaard sterk uitkomen. Juist omdat W.F. Bach in ongebruikelijke toonsoorten componeerde, maakt deze duetten zo interessant en uniek in vergelijking met andere duetten. De zes stukken werden niet tegelijkertijd geschreven. Nr.1 tot nr.4 werd geschreven tussen 1733-1746 in Dresden, de overige twee zijn 1770 in Berlijn gecomponeerd.

Reacties zijn afgesloten.