vrijdag 30 oktober 2015 – 20.00 uur

PIANORECITAL
Matthieu Idmtal
Scarlatti, Chopin, Scriabin

Belgisch top pianist in ’t Mosterdzaadje

Matthieu Idmtal

Met de Belgische pianist Matthieu Idmtal heeft ’t Mosterdzaadje op vrijdag 30 oktober om 20.00 uur een markante muzikale persoonlijkheid in huis. Zijn programma omvat Scarlatti, Schubert, Scriabin, Rachmaninoff en Chopin (Sonate 3 op.58).

Matthieu opent het concert met een sonate van Scarlatti. Uit de 550 sonates die deze Italiaanse componist schreef koos hij speciaal de K213. Een intiemer begin is niet denkbaar volgens Matthieu. Hij vervolgt met een werk van Chopin dat hij op 16 jarige kleeftijd schreef. Rondo a la mazur, Op. 5 is ongetwijfeld het minst gekende werk van deze componist.

De Andante uit de sonate voor cello en piano van Rachmaninoff werd bewerkt voor piano door de pianist Arcadi Volodos. Zijn bewerkingen zijn inmiddels even beroemd als zijn virtuositeit aan de piano. Volodos slaagt er in om zowel de pianopartij als de cellopartij te combineren.  Vlak voor de pauze eindigt Matthieu met werk van zijn lievelingscomponist A. Scriabin: drie études uit Op. 8. Deze vroege werken doen vaak denken aan Chopin, en zijn een contrast met wat Scriabin schreef in zijn laatste jaren.

Na de pauze speelt Matthieu de 12 Ländler van F. Schubert. Duidelijk dat de pianist aandacht heeft voor het minder gespeelde repertoire. Deze 12 dansen worden namelijk zelden op de concertpodia gebracht maar ademen heel wat finesse en poëzie uit, en ook het Weense karakter komt hier erg tot uiting.

Tot slot Chopins meesterwerk: de 3de Sonate, Op. 58.
Dit is tevens Chopin zijn laatste sonate, en bestaat uit vier delen. Dit werk wordt beschouwd als een van Chopin’s meest moeilijke werken, en duurt bijna een half uur. Chopin schreef het werk op 34-jarige leeftijd, en er wordt vaak gezegd dat hij deze sonate schreef om de kritiek op zijn 2e sonate, Op. 35, te pareren.

Dat Matthieu Idmtal (1988) uitgroeide tot een vaste waarde op de binnenlandse en buitenlandse podia is inmiddels duidelijk. Zowel pers als publiek prezen zijn markante muzikale persoonlijkheid, en loofden zijn fijngevoelige interpretaties. Matthieu begon op 7-jarige leeftijd zijn muzikale opleiding bij Frima Nakimovitch, en op 10-jarige leeftijd gaf hij zijn eerste concert. Na enkele jaren vervolgde hij zijn studies bij Maria Andreeva, alsook aan de Brusselse Kunsthumaniora. Het grootste deel van zijn opleiding werkte hij samen met Vitaly Samoshko die hij als zijn voornaamste docent beschouwd.
De voorbije jaren was hij te gast op de voornaamste Belgische podia zoals Bozar, Flagey, De Handelsbeurs, De Bijloke, De Singel en maakte hij deel uit van internationale festivals zoals het Klarafestival, Festival Musiq’3, Les Sommets du Classique (Zwitserland), Musicales en Côte Chalonnaise (Frankrijk), Gentse Vleugels, Podium Jonge Musici, Brussels Chopin Day, Ce n’est pas Classique (Frankrijk).
Matthieu gaf inmiddels solorecitals of concerten met orkest in België, Italië, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittanië, Zwitserland en Spanje. Ook is hij een veelgevraagde partner voor het spelen van kamermuziek; zo vormt hij een erg succesvol pianoduo met de Ukrainse pianiste Anastasia Kozhushko, en concerteert hij sinds 2013 op vaste basis samen met violiste Maya Levy.
Matthieu deelde inmiddels het podium met muzikanten als Pierre-Alain Volondat, Evgeny Moguilevsky, Dirk Brossé, Vitaly Samoshko en had het geluk masterclasses te volgen bij grote pianisten en artiesten als Mikhael Faerman, Leonid Margarius, Sergei Leschenko, Geoffrey Madge, Mikhael Markov, Ralph van Raat en Alexandar Pavlovic.

Reacties zijn afgesloten.