zondag 27 november 2015 – 15.00 uur

CABARETSONGS
“Toothbrush Time!”
Nathalie Mees – zang
Henk Mak van Dijk – piano
o.a. Britten, Holländer, Bolcom, Schönberg en Weill

Cabaretsongs

Nathalie Mees en Henk Mak van Dijk

Zondag 29 november om 15.00 uur brengen de zangeres Nathalie Mees en de pianist Henk Mak van Dijk een programma met cabaretsongs die het thema liefde in al zijn facetten gemeen heeft. ‘Van scheiden doet lijden’ tot en met ‘Toothbrush Time’.

Het cabaret werd geboren in Frankrijk, in de stegen en krochten van het kleine Montmartre, destijds een dorpje bij Parijs. De levensliederen van Aristide Bruant kregen velerlei navolging in Europa, in allerlei vormen en maten. Ook klassieke componisten gingen zich bemoeien met het cabaret, met vele bekende en onbekende juweeltjes als gevolg. Zangeres Nathalie Mees en pianist Henk Mak van Dijk vonden elkaar in hun enthousiasme voor dit repertoire, waarin zowel qua tekst als muziek veel te genieten valt. Zij kwamen tot een kleurrijke selectie van zowel Amerikaanse, Engelse, Franse, Duitse als Nederlandse liederen, die met elkaar het thema van de liefde in al zijn facetten gemeen hebben: aantrekking, verlangen, fantasie, ongeduld, gemis, irritatie, ontkenning en afscheid.

Een must zijn de Cabaret Songs van Benjamin Britten op tekst van Wystan H. Auden. De Funeral Blues hieruit is onsterfelijk geworden door de film ‘Four Weddings and a Funeral’. De taxirit naar het CS in New York in Calypso kan niet snel genoeg, want je grote liefde wacht je daar op. (Drive faster, faster, faster!). Recenter zijn de songs van de Amerikaan William Bolcom, op grappige gedichten van Arnold Weinstein: Toothbrush Time over de ongenoegens van een minnaar thuis de ochtend erna; het lied Amor, dat vanzelf een glimlach om je mond tovert, en het lied over de zware jongen Black Max, een verwijzing naar een onderwereldfiguur uit Rotterdam.

De Duitse cabaret sfeer komt prachtig naar voren in de muziek en tekst van de fameuze filmcomponist Friedrich Hollaender uit de jaren dertig. Nathalie koos onder meer de paso doble Lass mich einmal deine Carmen sein en het humoristische lied Die Kleptomanin, beiden in het Nederlands gezongen. Onbekender zijn de in romantisch idioom geschreven Brettl – liederen van Arnold Schoenberg gecomponeerd in 1901 voor het Berlijnse ‘Überbrettl’. In het lied Galathea op tekst van Frans Wedekind wordt een mooie vrouw van top tot teen geadoreerd, maar — bestaat ze wel? De tekst van Hugo Salus (tevens gynaecoloog), Der genugsame Liebhaber, over een vrouw met een poes is bepaald ondeugend. Wegdromen kunt u op de tango-habanera Youkali – het eiland van onze verlangens – van Kurt Weill. In zijn lied Je ne t’aime pas horen we over scheiding: de liefde is voorbij, of…..toch niet?

Wat betreft het Nederlandse cabaret lied gingen Nathalie en Henk te rade bij een van de beste tekstschrijvers van het eerste uur Dirk Witte. Hij schreef onder meer het bittere en nog immer actuele Het Wijnglas en het befaamde Mensch, durf te leven. Destijds kregen deze ‘hits’ een gloedvolle vertolking van chansonnier Louis Pissuise. Ze worden nu even intens gezongen door Nathalie.

Henk Mak van Dijk speelt zowel met de serieuze toets van de klassiek getrainde pianist als met de lichte toets die een dergelijk programma nodig heeft. Nathalie Mees pakt zowel helder hoog als krachtig laag uit, zonder de klassieke toon uit het oog te verliezen. Zij laat alle kleuren van haar fraaie sopraanstem horen en leeft zich als geen ander in haar cabaret teksten in. Ook maakte Nathalie een aantal prachtige vertalingen van liedteksten naar het Nederlands, zodat u een en ander nog beter kan volgen.

En dan nu……Toothbrush Time!

Reacties zijn afgesloten.