zondag 8 november 2015 – 15.00 uur

LIEDRECITAL
Bauwien van der Meer – zang
Wim Voogd – piano
liederen van Schumann, Wolf en Strauss
op gedichten van J. Eichendorff

De ontroerend mooie stem van Bauwien van der Meer in het programma ‘Abendrot’

Bauwien van der Meer

Op zondag 8 november brengen de zangeres Bauwien van der Meer en de pianist Wim Voogd een ode aan Joseph von Eichendorff, de dichter die zoveel componisten inspireerde tot het schrijven van de mooiste liederen. Uitgevoerd worden Liederkreis opus 39 van Schumann en Vier Letzte Lieder van Richard Strauss.

Liederkreis, opus 39, is een van de beroemdste liederencycli van de 19de eeuw. Robert Schumann (1810-1856) begon deze cyclus in mei 1840, het jaar waarin hij zoveel liederen componeerde dat het bekend werd als het Liederjahr. De teksten komen uit Joseph Eichendorff’s Intermezzo, daarom en door de andere Liederkreis die Schumann componeerde (opus 24), wordt deze cylcus ook wel de Eichendorff Liederkreis genoemd.

Wim Voogd

De Vier letzte Lieder voor sopraan en symfonieorkest zijn de laatste composities van Richard Strauss (1864-1949), geschreven in 1948, toen hij 84 was. Toen Strauss het gedicht Im Abendrot van Joseph von Eichendorff in mei 1948 tegenkwam, kreeg hij onmiddellijk het gevoel dat het een bijzondere betekenis voor hem had, en zette het op muziek. Het lied eindigt met: “Is dit misschien de dood?” Deze vraag wordt beantwoordt met het transfiguratiemotief uit Tod und Verklärung.

“Hoogtepunt was Ihr habt nun Traurigkeit, waarin sopraan Bauwien van der Meer ontroerde.” (NRC april 2014.) Met deze woorden werd Bauwien van der Meer geprezen om haar vertolking van de sopraansolo in het Brahms Requiem, onder leiding van Ed Spanjaard, met de Philharmonie Zuidnederland.

Bauwien van der Meer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego. Ze wordt tegenwoordig gecoacht door Gemma Visser en volgt lessen bij Margreet Honig. Aan de Opera academie zong ze onder andere de titelrol in Händels Alcina, onder leiding van Richard Egarr. Met hem en harpiste Masumi Nagasawa gaf ze in juli een Haydn/Dussek concert op het festival oude muziek te Praag (SFEM). Naast het hebben van een veelzijdige opera- en oratoriumcarrière is Bauwien vast lid van het Eisler Trio, een ensemble met cello en gitaar. Tevens is zij de vaste sopraan van vocaal kwartet Quatre Bouches.

Wim Voogd studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan de conservatoria van Den Haag en Rotterdam. Hij werkt als docent piano aan het Kon. Conservatorium en als kerkmusicus aan de H. Driekoningen-parochie in Den Haag. Als pianist speelt hij veel kamermuziek: solo, met vocalisten, en met instrumentalisten (met fluitiste Froukje Wiebenga en altviolist Frank Goossens vormt hij het Koetshuistrio en met trompettist Arthur Kerklaan vormt hij een duo). Tevens begeleidt hij kamerkoren en is hij regelmatig te horen als organist, pianist en continuo-speler in het oratoriumrepertoire. Als dirigent leidt hij sinds januari 2013 het vocaal ensemble Quattro Stagioni.

Reacties zijn afgesloten.