OPERACONCERT
Andrea Wittchen – sopraan
Augusto Valença – tenor
Hans van Beelen – piano
Duetten en aria’s van Mozart, Donizetti, Bellini,
Verdi en Bizet
Op vleugels van de liefde, een operaconcert

Sulle piume dell’amore – Italiaans voor ‘Op vleugels van de liefde’ is de titel en het thema van het opera-programma dat Andrea Wittchen, sopraan, Augusto Valença, tenor en Hans van Beelen, piano op zondag 6 december om 15.00 uur in ’t Mosterdzaadje komen uitvoeren.
Zij nemen u mee in de wereld van opera’s van Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Giuseppe Verdi en Georges Bizet.
Sulle piume dell’amore is de openingszin van de Serenade uit Georges Bizet’s allereerste opera Don Procopio. Bizet heeft op 17-jarige leeftijd als groot talent de prestigieuze ‘Prix de Rome’ gekregen en daarna, tijdens zijn 3-jarig verblijf in Rome, heeft hij zijn eerste opera geschreven in Italiaanse stijl! Zijn gave om prachtige melodieën te componeren hoort men al in dit vroege werk, net zoals in zijn laatste werk, de opera Carmen, waar in het lyrische liefdesduet tussen Micaëla en Don José de mooie melodieën enorme emotionele ladingen hebben gekregen door verrassende wendingen in de onderliggende dramatische harmonieën.
Bizet was een absolute bewonderaar van de muziek van Wolfgang Amadeus Mozart, die in zijn tijd het opera-genre op een hoger plan heeft gebracht. Hij geeft zijn karakters met muzikale middelen veel diepgang, ook wanneer de handeling luchtig en grappig is. Aan de andere kant zijn de meest dramatische momenten in zijn muziek altijd voorzien door een lichtheid. Zijn muziek is transparant, harmonisch en volmaakt evenwichtig. In de opera’s Cosí Fan Tutte en Don Giovannivan Mozart horen wij in het duet Fra gli amplessi en in de aria Non mi dir hoe Mozart soms zeer luchtig maar ook serieus en diepzinnig omgaat met de thema’s trouw en ontrouw, standvastigheid en verleidingskunst in de liefde.
De ware, echte, maar onmogelijke liefde zien en horen wij in de laatste scène van de opera Aïdavan Guiseppe Verdi. Hier zien wij Radames, die ter dood is veroordeelt, ingesloten in zijn graftombe. Aïda, zijn geliefde, heeft zich daar heimelijk verstopt om samen met hem in liefde te sterven. Ze zien uiteindelijk de engel uit de hemel neerdalen die hen meeneemt naar een andere wereld. Verdi heeft zich als operacomponist onderscheiden door zijn vitaliteit, zijn dramatische instinct en intelligente karakterisering van personages.
L’elisir d’amore – ‘De Liefdesdrank’ is een van Gaetano Donizetti’s meesterwerken, geschreven in de hoogtij van het Italiaanse Belcanto voor de beste zangers van zijn tijd. In teder-sentimentele muziek maar ook frisse virtuoze coloraturen portretteert hij genuanceerde karakters en situaties in zijn opera’s. De bescheiden en naïve boer Nemorino is zo verliefd op de rijke Adina, dat hij zich laat misleiden door de beloftes van een valse doctor. Deze verkoopt hem een ‘magische’ drank (eigenlijk gewoon een goedkope wijn…) die moet bewerkstelligen dat Adina zijn verlangen zal beantwoorden. Dit gegeven levert voor ons komische maar ook diep ontroerende muzikale momenten zoals in de aria Una furtiva lagrima en het duet La la ra….Esulti pur la barbara.
