PIANO QUATRE MAINS
Carin van den Tillaar
Ruud Luttikhuizen
Dvořák, Bizet, Nobelman, Chabrier
Piano quatre-mains

Al jaren een terugkerend vierhandig piano feestje met Carin van de Tillaar en Ruud Luttikhuizen. Zij spelen op vrijdag 18 maart om 20.00 uur in ’t Mosterdzaadje een programma met werken van Bizet, Dvořák en Chabrier. Ook spelen ze een selectie uit de verzamelbundel van van Riemsdijk “Oud Hollandsche Danswijzen”
“In de muziek van Bizet gaan gratie, zinnelijkheid, ironie en humor hand in hand. Zijn Jeux d’enfants, oorspronkelijk geschreven voor vierhandig piano, bezit een charmante en geraffineerde schoonheid. Wij kozen onze favorieten uit deze prachtige bundel. Of je je nu op een schommel waant of in een carrousel, aan het tollen of aan het stuivertje wisselen bent, vadertje en moedertje speelt of met trommel en trompet marcheert…. deze beeldende fijnzinnige muziek verplaatst je moeiteloos in het spel”.
Oud Hollandsche Danswijzen
Niet eerder hadden wij deze muziekstijl in ons concertrepertoire. Toch vonden wij het een aangename verrassing om deze oude muziek te spelen als afwisseling in ons overwegend romantische programma. De dansen zijn verzameld en uitgegeven door J.C.M. van Riemsdijk, jurist en musicus, die als bestuurslid van de ‘Maatschappij tot bevordering van de toonkunst’ tot doel had de overgebleven bewijsstukken te verzamelen van de roem van de Nederlanders op muzikaal gebied. Wij laten u meegenieten van een kleine selectie oud Hollandsche dansen.
Dvořáks muziek is bij uitstek Tsjechische muziek. Terwijl de grote internationale, serieuze romantiek vooral een kunst van grote vormen is, (Wagner, Bruckner, Mahler, Franck e.v.a.) is de nationale, lichtere romantiek een muziek die zich liever in kleinere vormen uitdrukt. Slechts twee meesters vormen daarop een uitzondering: Tsjaikowsky en Dvořák. Deze twee meesters creëerden nationale, grote romantiek: symfonieën, opera’s, concerten, oratoria. De Legenden van Dvořák behoren tot zijn kleinere werken, speciaal geschreven voor vierhandig piano. Ook in deze intieme composities horen we grote emoties, harmonieën en een enorme diversiteit aan sfeer.
Hoewel Emmanuel Chabrier een vurig vereerder van Wagner was, en als zodanig harmonisch met deze Duitse componist verwant, laat hij met deze Cortège Burlesquehoren en voelen dat romantische muziek ook heel goed blij, humorvol en uitgelaten kan zijn. Een feest om te mogen spelen! Met zijn grotesk-humoristisch oeuvre schiep Emmanuel Chabrier (1841-1894) antwoord op de vraag of romantische muziek ook blij en uitgelaten kan zijn. Deze Cortège Burlesque zegt wat ons betreft alles!
Carin van den Tillaar over het bijzondere van het quatre-mains spel:
“Ruud Luttikhuizen en ik: een bijzonder quatre-mains pianoduo. Om te kunnen begrijpen wat er zo bijzonder is aan het spelen van quatre-mains pianoconcerten, is het van belang te begrijpen waarom je dan een perfecte partner nodig hebt. Mijn perfecte partner in het pianospelen is Ruud Luttikhuizen. Sinds 2005 vormen Ruud en ik een quatre-mains pianoduo. Naast het samen musiceren, wat altijd een heerlijke bezigheid is, is het vier-handig pianospelen een persoonlijke ervaring en bijzondere uitdaging. De sprankelende klanken van het instrument kunnen nog intenser, nog subtieler, nog uitbundiger en kleurrijker worden gespeeld wanneer vier handen de toetsen beroeren. We vormen een klein symfonieorkest. Vier handen op één klavier leveren naast een rijkdom aan klanken ook een gebrek aan bewegingsvrijheid op en daar ligt voor Ruud Luttikhuizen en mij de uitdaging. Het is een kunst om, ondanks de verstrengeling van vingers, niet met elkaar in de knoop te raken of om, ondanks de voortdurende handbewegingen, niet tegen elkaar te botsen. Waar je als solopianist de makkelijkste vingerzettingen kiest, moeten wij hier compromissen sluiten en onze handen in onnatuurlijke posities plaatsen. Hierdoor is het lastiger de toucher net zo subtiel en verfijnd te houden als wanneer er een solo wordt gespeeld. Om nog maar niet te spreken over het pedaalgebruik. Slechts één van ons kan het pedaal, wat zo bepalend is voor je klank, bedienen. Wij zijn dus als het ware aan elkaar overgeleverd.”