vrijdag 13 mei 2016 – 20.00 uur

TRIO
Alejandro Peiteado Brea – klarinet
Shih-Hsien Tsai – altviool
Yukiko Hasegawa – piano
Mozart, Schumann en Bruch

Klarinet, altviool en piano een gevoelige klankcombinatie

Yukiko Hasegawa

Het concert op vrijdag 13 mei om 20.00 uur wordt het concert in ’t Mosterdzaadje verzorgd door een paar fantastische musici. Het zijn de Spaanse klarinettist Alejandro Peiteado Brea, de Japanse pianiste Yukiko Hasegawa en de Taiwanese altvioliste Shih-Hsien Tsai (zij won vorig jaar de 2e prijs bij het Nationaal Altvioolconcours). Op het programma de componisten die deze combinatie van instrumenten beroemd maakten: Mozart (Kegelstatt Trio), Schumann (Märchenerzählungen) en Bruch (acht stukken).

Het concert opent met het Kegelstatt Trio K498van Mozart dat hij in 1786 in Wenen schreef. De naam refereert naar het kegelspel waar Mozart van hield en waar hij tussen het spel door zou hebben gecomponeerd. Hij droeg het op aan Franziska Jacquin, een leerling van hem. Op de eerste uitvoering bij haar thuis speelde zij piano, Mozart zelf altviool en Anton Stadler klarinet. Mozart maakte de klarinet populair voor klassieke muziek.

Vervolgens horen we de sprookjesvertellingen (De Märchenerzählungen Op 132, voor klarinet, altviool en piano), die Schumann in 1853 componeerde. Hij gebruikte de door Mozart uitgevonden combinatie van instrumenten. Deze mini-suites schreef hij op een moment dat zijn geestelijk gezondheid nogal kwetsbaar was, maar waar hij zich liet opbeuren door de bezoekjes van de jongere Brahms en Jozeph Joachim. De muziek is schilderachtig en fantasievol. Maar waar ze over gingen dat heeft de componist niet verteld. Het is een constante uitwisseling van rollen tussen de verschillende instrumenten, lyrisch en dromerig en soms vol branie. De bij Schumann horende wisseling van stemming.

Niet vaak worden alle acht de stukken uitgevoerd die Max Bruch in 1910 componeerde voor klarinet, altviool en piano. Bruch wist wel dat deze combinatie zich al had bewezen in de muziek die Schumann en Mozart en ook Brahms ervoor schreef. De acht stukken staan niet met elkaar verbinding of het moet de schoonheid zijn die ze verbind. Stuk voor stuk uiterst gevoelige klankjuweeltjes.

Reacties zijn afgesloten.