zondag 23 oktober 2016 – 15.00 uur

TRAVERSO EN FORTEPIANO
Raymond Honing – traverso
Ursula Dütschler – fortepiano
Rondo in e van Franz Xaver Mozart (inderdaad de zoon van…), sonate van W.A. Mozart en twee Beethoven sonates

Traverso en Fortepiano

Raymond Honing

Raymond Honing – traverso en Ursula Dütschler fortepiano zijn op zondag 23 oktober om 15.00 uur te gast in ’t Mosterdzaadje.

“In dit programma een onverwachte zoon; want wie weet eigenlijk dat Mozart ook een componerende zoon had? Franz Xaver Mozart schreef o.a. het prachtige Rondo, dat qua stijl een beetje aan Schubert doet denken. Maar ook van de grote Wolfgang Amadeus spelen we een bijzonder werk, zijn briljante Sonate in e. Origineel voor viool en piano maar door onszelf bewerkt voor fluit. Maar dat past dan weer perfect bij de rest van het programma. Want de twee sonates van Beethoven (ook origineel voor viool) spelen we in het succesvolle arrangement van zijn tijdgenoot en fluitvirtuoos Louis Drouet. En dat is direct weer het thema van onze nieuwe CD, geheel gewijd aan Beethoven, die over een paar maanden verschijnt”.

Raymond Honing behoort tot een nieuwe generatie musici die hun energie voor een groot deel wijden aan zowel oude als nieuwe muziek. Hij studeerde fluit, kamermuziek en traverso aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn repertoire reikt van Barok op de een-kleppen traverso en vroeg-romantische muziek op de acht-kleppen traverso tot eigentijdse muziek op de moderne Boehmfluit. Hij won verschillende prijzen o.a. op kamermuziekconcoursen zoals het Wettbewerb für Junge Kultur in Düsseldorf en tijdens het Van Wassenaer Concours. Hij is eerste fluitist van Sinfonia Rotterdam en speelde in o.a. het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg Ensemble, Musikfabrik, Ives Ensemble, Anima Eterna en Combattimento Consort. In 2007 richtte hij zijn eigen barok ensemble La Barca Leyden op waarmee hij bijzondere projecten ontwikkelde zoals een programma rondom microtonaliteit in oude muziek. Met La Barca Leyden verraste en overtuigde Raymond publiek en pers met ongedirigeerde en enkelvoudig bezette versies van Bach’s Mattheus en Johannes Passies en Gilles’ Requiem. Tot nu toe bracht La Barca Leyden drie CD’s uit. De laatste, Music at the Court of Jülich-Berg, werd in België bekroond met de Gouden Label 2012. Naast zijn werkzaamheden op het gebied van oude muziek is Raymond een enthousiast promotor van eigentijdse muziek. Vele componisten schreven werken voor hem en hij soleerde in verschillende premiere’s van concerten voor fluit en orkest van o.a. Robin de Raaf en de Koreaanse componist Uzong Choe. Raymond speelt in Ensemble Scala, een uniek ensemble, gespecialiseerd in microtonale muziek. Raymond soleerde ook in concerten van J.S. Bach, C.PH. E. Bach, Vivaldi, Mozart en Mercadante. Hij zoekt altijd naar mogelijke samenwerking met andere disciplines. Raymond werkte met acteurs, dansers en bijvoorbeeld met de Argentijnse tango-pianist Pablo Ziegler. Naast talloze concerten in Nederland speelde hij op podia en festivals in Frankrijk, België, Duitsland, Tsjechië, Rusland, Hongarije, Oostenrijk, Scandinavië, Colombia, Chili, Brazilië, Argentinië en Urugay. Raymond is docent fluitmethodiek aan de Conservatoria van Amsterdam en Groningen.

Ursula Dütschler

Ursula Dütschler werd in Thun/Zwitserland geboren en kreeg op vijfjarige leeftijd haar eerste klavecimbel lessen. Zij studeerde op het conservatorium in Bern bij Jörg Ewald Dähler en bij Kenneth Gilbert aan het Mozarteum in Salzburg. In 1990 volgde en studie op de fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten. In 1989 won Ursula Dütschler het Internationale Klavecimbel Concours in Parijs, inclusief de prijs voor het onderdeel ‘interpretatie hedendaagse muziek’. Twee jaar later werd haar de eerste prijs voor fortepiano toegekend op het Internationale Erwin Bodky Concours in Boston. Op beide instrumenten heeft Ursula Dütschler een veelzijdige concertpraktijk ontwikkeld, zowel als soliste als in diverse kamermuziek ensembles. Met haar fortepianotrio Camerata 1800 speelt ze dit seizoen een serie met vijf afwisselende programma’s rond 1800. Naast haar concertpraktijk is zij gastdocente fortepiano aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en tevens commissielid bij examens op het conservatorium Den Haag. Ursula Dütschler gaf samen met Malcolm Bilson en Bart van Oort in Juli 2008 de masterclass voor fortepiano aan de Roosevelt Academy in Middelburg. Haar discografie bij Claves Records bevat naast vele kamermuzikale uitvoeringen (waaronder “The art of Mendelssohnian Song” met sopraan Francine van der Heijden) vier solo opnames voor klavecimbel met werken van Balbastre, Byrd, Scarlatti en Bach. In 1994 nam Ursula Dütschler deel aan de uitvoering van alle pianosonates van Beethoven op fortepiano in Utrecht en New York. Dit project verscheen in 1997 bij Claves Records op CD. Verder zijn bij Brilliant Classics 2 CD’s verschenen met sonates van Haydn en de complete werken voor piano vierhandig en twee piano’s van Mozart met Bart van Oort.

Reacties zijn afgesloten.