vrijdag 25 november 2016 – 20.00 uur

GAIA STRIJKKWARTET
Françoise Varsseveld – viool
Merel Jonker – viool
Rani Kumar – altviool
Maaike Peters – cello
Haydn en Borodin

Gaia strijkkwartet richt zich op de klassieken

Het Gaia strijkkwartet

Vier veelzijdige, ondernemende meiden, Maaike Peters- cello, Rani Kumar- altviool, Merel Jonker – viool en Françoise van Varsseveld – viool vormen samen het Gaia strijkkwartet. Op vrijdag 25 november om 20.00 uur spelen ze in ’t Mosterdzaadje strijkkwartetten van Haydn en Borodin.

Ze zijn al jaren op hoog niveau werkzaam binnen de Nederlandse muziekwereld zowel in de klassieke muziek als in de lichte muziek en theater. Ze ontmoetten elkaar tijdens hun conservatorium studie in Utrecht, waar ze alle vier klassieke muziek studeerden. Hun gedeelde passie is om naast klassieke muziek veel andere genres te spelen op uiteenlopende locaties, maar ook delen ze de nieuwsgierigheid om de pareltjes uit het immense klassieke strijkkwartet repertoire te ontdekken. Ze richten zich op de klassieke strijkkwartetten.

Haydn schreef de zes opus 20 kwartetten in 1772 toen hij veertig jaar oud was en al een goede staat van dienst had. Hij schreef dit derde kwartet toen hij kapelmeester was aan het hof van de Hongaarse Prins Nikolaus Esterházy, een groot muziekliefhebber. Het grootste deel van zijn tijd verbleef Haydn in het gigantische paleis van deze prins, dat op een moeras gebouwd was en dat door een aanhoudende, hevige noorderwind geteisterd werd. Haydn en de andere musici hadden daar last van en kampten dikwijls met ziektes en depressies. Deze leefomstandigheden en de invloed van nieuwe filosofische en politieke ideeën, hebben zich geuit in de opus 20 kwartetten. Haydn schreef twee kwartetten van opus 20 in mineur, waarvan deze in G mineur er één is. Het was destijds ongebruikelijk om een strijkkwartet in mineur te schrijven. Wij vonden dit kwartet daarom juist interessant en ook omdat het niet zo vaak wordt uitgevoerd. Haydn wordt mede door deze opus 20 kwartetten ‘de vader der strijkkwarten genoemd’, aangezien deze belangrijk zijn geweest in de geschiedenis van de ontwikkeling van het strijkkwartet, qua componeerstijl en de nieuwe manier waarop hij de wisselwerking tussen de vier strijkinstrumenten vorm heeft gegeven.

Ongeveer 100 jaar later in 1881 schreef de Russische Alexander Borodin zijn 2e Strijkkwartet. Hij droeg het op aan zijn vrouw. Zijn vrouw was voorvechter van vrouwenrechten. Borodin is zich door haar ook daarvoor gaan inzetten, zoals voor een gelijk recht voor vrouwen op onderwijs. Hij heeft ook daad bij woord gevoegd en de Sint Petersburg Medical School for Women opgericht. Interessant te weten is dat Borodin chemicus en fysicus was en daarnaast componist, daarom heeft hij vergeleken met tijdgenoten niet heel veel composities geschreven. Ook was hij bevriend met Liszt, door hem werd zijn werk ook buiten Rusland bekend. Wij zijn gefascineerd door de grote diversiteit aan stijlen in de verschillende delen van dit romantische kwartet. Vooral de Nocturne, het prachtige derde deel is erg bekend geworden.

Reacties zijn afgesloten.