vrijdag 10 februari 2017 – 20.00 uur

PIANORECITAL
Éva Szalai
Stephen Westra, Rimski Korsakov en Beethoven

Hongaars pianiste Éva Szalai vertolkt composities van Nederlands componist Stephen Westra

Éva Szalai

Op vrijdag 10 februari om 20.00 uur maken we in ’t Mosterdzaadje kennis met de veelvuldig gelauwerde Hongaarse pianiste Éva Szalai. Op haar programma staat naast Beethoven (Sonate nr 30 in E op. 109) en Rimsky-Korsakov (Sheherazade) werken van de Nederlandse componist Stephen Westra. Vertrouwd én nieuw dus dit pianorecital. Maar ook de twee ‘oude’ meesters hebben een nieuw tintje. In zijn soms quasi-improvisatorische laatste pianosonates – Éva speelt de lyrische opus 109 – was Beethoven zijn tijd ver vooruit. En Rimsky-Korsakovs beroemdste werk Sheherazade hoort u waarschijnlijk voor het eerst in een zeer virtuoze en romantische pianobewerking van Florian Noack. Het is inmiddels een van Éva’s lijfstukken.

Ook de muziek van Stephen Westra heeft Éva al veel gespeeld. Sterker, de drie werken op dit programma bracht ze in première. De Preludes opus 38 klonken voor het eerst in 2014 in de Kleine Zaal van Muziekgebouw Eindhoven. Het Eindhovens Dagblad schreef: “Een amusant en intelligent spel met al die toetsen.” En de Arietta en de suite The Invention of Innocence beleefden een afgelopen september hun eerste uitvoering in Utrecht.

Beethoven en Rimsky-Korsakov: deze muziek kent u. Westra is nieuw, hoewel hij eerder in het Mosterdzaadje werd gespeeld door pianiste Ariadne Verstegen en Trio Kokako. Westra componeert vanuit de (piano)traditie – in een mate dat Éva, toen ze weer eens een wat nieuws van hem te spelen kreeg, zei: “O, dat leer ik vast snel uit mijn hoofd. Het past helemaal in de lijn van de pianoliteratuur.” Idiomatisch staat de muziek in de buurt van Prokofjev, Rachmaninov, Schnittke, Satie en Debussy – tot Westra’s eigen verbazing, want het werk van de laatste spreekt hem niet erg aan…. De Preludes opus 38 werden (deels) geïnspireerd door een concertreis naar Praag en door ‘Amerika’ van die grote Tsjech, Kafka. The Invention of Innocence roept, terwijl de moderne tijd duidelijk tussenbeide komt, een schijnbaar onschuldiger tijdperk en idioom op: de Barok. Vandaar een echte bourree, sarabande, menuet etc.

Meesterpianist Dmitri Bashkirov zei over het spel van de 27-jarige Éva Szalai: “Her exquisite musicality, noble performance and genuine devotedness to music make her playing attractive.” Ze werd geboren in Budapest en studeerde aan de Franz Liszt Academy of Music waar zij in 2011 haar masterdiploma behaalde met de hoogste onderscheiding. Daarna studeerde ze bij Dmitri Bashkirov aan het Queen Sofia College of Music in Madrid en bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Masterclasses volgde Éva bij o.a Menachem Pressler, Anne Queffélec en Tamás Ungár.

Op haar 17e won Éva de Grand Prize van de Hungarian National Chamber Music Competition, het jaar daarop de Grand Prize van de Hungarian National Piano Competition. Tijdens de Sixth Adilia Alieva Competition sleepte Éva de eerste prijs én de speciale prijs voor meest poëtische interpretatie in de wacht. Ze won de Grand Prize tijdens de Third International Alain Marinaro Competition en afgelopen zomer de eerste prijs van de Semper Music International Competition, Italië.

Éva Szalai trad op in Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Spanje, Israël, de VS, Nederland en Hongarije (december 2014 speelde ze vijf Westra-preludes in het Liszt Museum in Budapest). Ze soleerde in pianoconcerten van Bach, Beethoven, Mozart, Chopin, Liszt en Rachmaninov met de Young Artists of Moscow, Collegium Mediterranée, het Szeged Symphony Orchestra en het Matangi Kwartet.

Sinds 2016 is Éva lid van de Young Piano Masters Society. Samen met violiste Alexandra Mashina vormt ze het Dutch Duo, met het accent op Nederlandse, Hongaarse en Russische muziek.

Stephen Westra

Stephen Westra werd in 1967 geboren in Voorburg (Z-H). Hij studeerde compositie aan het Utrechts conservatorium bij Ed de Boer (Alexander Comitas) en Henk Alkema, en geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Onder zijn werken – allemaal van na 1994 – bevinden zich liederen op Duitse, Spaanse, jiddische en ladino teksten, orkestmuziek (o.a. Picasso Polka, in mei 2010 uitgevoerd in de Berliner Philharmonie en de veelgespeelde Variations for string orchestra), veel pianomuziek (SonateVariations, drie reeksen van 24 preludes in alle toonsoorten, etc.) en kamermuziek (Octet, viool/piano preludes, celloduetten- en kwartetten). Zijn pianostukken maken deel uit van drie momenteel lopende theaterprogramma’s: ‘Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante’ met teksten van de Russische absurdist Daniil Charms, Onsje en Varenka – alle gespeeld door Bernhard Christansen en diverse pianisten.

Westra’s muziek klonk in kleine en grote concertzalen in Nederland (Vredenburg Utrecht, Congresgebouw Den Haag, Muziekgebouw Eindhoven) en in het buitenland (VS, Japan, Ierland, Denemarken, Hongarije, Duitsland). Diverse ensembles speelden zijn muziek, zoals het cellokwartet Gut Feelings, Dutch Duo, het Arion Ensemble, strijkorkest Arcato, Concerto Grosso Ensemble (Hellendaal Instituut), Hafnia Chamber Orchestra, Heemsteeds Kamerorkest, Kennemer Consort, Koninklijke Marinierskapel, Pulcinella Kamerorkest, Ricciotti Ensemble en de Utrecht Conservatory Strings (dirigent Mikhail Zemtsov). Zijn werk klonk op de radio en werd op cd gezet.

Stephen Westra publiceert artikelen, interviews, programmatoelichtingen en cd-recensies in diverse tijdschriften en voor talloze concertzalen en orkesten. Sinds 11 jaar heeft hij een column in ‘de Klank’, het tijdschrift van philharmonie zuidnederland, en schreef ook columns voor De Doelen (Red Sofa) en Doelen Magazine (onder de schuilnaam Joseph Haydn). Behalve over muziek, schrijft hij over literatuur. In november 2014 was zijn gedicht Augustus tweede bij de LiteratuurPrijs Zeist. Hij is redacteur bij Muziekgebouw Eindhoven.

www.evaszalai.com
www.stephenwestra.nl

Reacties zijn afgesloten.