Duo Vader & Dochter ⓘ
Anne Sophie van Lier – viool
Leonard van Lier – piano
Händel, Schumann (pianosolo), Tsjaikovski, Kreisler, Suk
Vader en dochter van Lier met prachtig programma in ’t Mosterdzaadje
Na hun gezamenlijk debuut in het Mosterdzaadje in 2023 zullen de jonge violiste Anne Sophie en de pianist Leonard van Lier (dochter en vader ) op zondag 6 oktober om 15.00 uur het publiek weer verrassen met een mooi kamermuziek programma. Uitgevoerd worden werken van Händel, Schumann (Carnaval Op. 9 piano solo) en Tsjaikovsky, Kreisler en Suk.
De Sonate voor viool en basso continuo HWV 371 in D gr.t. is het laatste kamermuziek werk dat Händel schreef. In de langzame delen zijn de lijnen melodieus; de snelle delen zijn feestelijk en sprankelend als in een Concerto Grosso. Deze muziek komt in de kleine zaal prachtig tot zijn recht, zowel in authentieke bezetting (barokviool en clavecimbel), als op eigentijdse instrumenten. De grote wetenschappers en goede vrienden Albert Einstein en Paul Ehrenfest, speelden deze sonates regelmatig in persoonlijke kring.
Schumanns Carnaval is een van zijn favoriete pianowerken. Geschreven rond 1835, in de periode dat Schumann zich, na een mislukte poging als concertpianist, zich volledig richtte op composities voor pianosolo. De jonge Robert schreef het werk in een opwelling van liefde voor Ernstine von Fricken, afkomstig uit het Boheemse plaatsje Asch. Schumann was gefascineerd door deze letters, die ook in zijn eigen naam voorkwamen. De equivalente Duitse notennamen (A, As, Es, C, B) vormde de kern voor 20 korte karakterstukken. De cyclus roept een beeld op van een denkbeeldig bal, waarin een bont gezelschap de revue passeert. We horen de klassieke personages uit de Italiaanse Commedia dell’Arte (Pierrot, Arlequin, Pantolon en Colombine), maar ook Schumann’s eigen alter-ego’s (Eusebius, de dromer en Florestan, de hartstochtelijke kunstenaar). Tenslotte treffen we ook zijn vrienden aan op het feest: Clara Wieck, Chopin, Paganini en uiteraard Ernstine. In de grandioze finale trekken alle bondgenoten (de Davidsbündler; de denkbeeldige vernieuwers in de Muziek) op tegen de Filistijnen (de conservatieve oude garde). Virtuoos en uiterst Romantisch!
Tsjaikowski schreef de Souvenir d’un Lieu Cher, als aandenken aan een gelukkig en creatief verblijf op het Oekraïense landgoed Brailivo, van zijn beschermvrouw Nadezhda von Meck. Het is zijn enige werk voor viool en piano. Het eerste deel, Méditation, was aanvankelijk bedoeld als het langzame deel van zijn vioolconcert, maar dit idee schoof Tsjaikowski later terzijde. Het Scherzo is wervelend snel. In het slotdeel (Mélodie) herkennen we weer de prachtige melodische lijnen, karakteristiek voor de Russische meester van het Ballet.
Leonard van Lier studeerde piano aan het conservatorium in Tilburg bij Jacques De Tiège, waar hij zijn einddiploma’s Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus behaalde met het predicaat “uitmuntend”. Hij won eerste prijzen op verschillende concoursen, waaronder het Prinses Christina Concours, waar hij tevens de nationale Gaudeamusprijs ontving, voor uitvoering van hedendaags repertoire. Op het Piano+ concours won hij samen met violiste Maaike Aarts, de eerste prijs met werk van Messiaen. Hij treedt regelmatig op als solist in pianorecitals en als kamermusicus. Naast zijn muziekstudie, studeerde Leonard Natuurkunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven. Hij werkt als onderzoeker bij TNO in Delft.
Anne Sophie van Lier (13) begon op 5-jarige leeftijd met vioolspelen aan vioolschool Fiedelino bij Leontien Akkerman. Sinds vorig jaar krijgt ze les van Kerstin Hoelen, in de klas voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze treedt regelmatig op met haar broer, vader of moeder en zit op dansles. Ze is brugklasser op het Stedelijk Gymnasium in Den Bosch. Anne Sophie bespeelt een viool van het Gagliano Strijkinstrumenten Fonds. In januari 2024 won ze de 2e prijs in de finale van het Nederlands Vioolconcours in Tivoli Vredenburg in Utrecht.