Beste mensen,
Veel mensen die ’t Mosterdzaadje alleen van buiten kennen, denken dat het een fijne plek is voor jonge mensen die nog bezig zijn met hun studie. Daar is zeker plek voor. Maar net zo vaak zijn het musici die reeds lang naam maakten die graag op dit Santpoorts podium komen spelen. In dit geval twee docenten van het conservatorium. Zaterdag Vital Stahievitch die naast een solo programma ook samen met zijn vrouw Aksana vierhandig Rachmaninov uitvoert. Zondag zijn het pianist Frank van de Laar en de celliste Anastasia Feruleva die een prachtig programma brengen. Als dat maar geen keuzestress oplevert. Mag ook beide concerten bezoeken.
Mozart in mineur, walsen van Chopin en vierhandig Rachmaninov
Het concert van zaterdag 2 maart om 15.00 uur is in handen van het pianoduo Vital en Aksana Stahievitch. Het concert opent vierhandig met de pianosuite van Rachmaninov. Vital soleert met Mozart en Chopin.
De 4-handige pianosuite van Rachmaninov is romantische muziek vol nostalgie en tegenstrijdige emoties. Deze Russische componist was behalve de beroemdste pianist van de 20e eeuw, tevens belangrijk dirigent. In deze suite klinkt een heel orkest.
De pianosonate van Mozart in a-klein is in de toonsoort mineur. Niet zo vanzelfsprekend voor de zonnige Mozart. Waarschijnlijk is de aanleiding de plotselinge dood van zijn moeder. Het dramatische eerste deel doet aan zijn requiem denken.
De walsen van Chopin zijn wel het bekendste deel van zijn oeuvre. Chopin, een belangrijk pianist, liet ze klinken in de salons van Parijs. Muziek die intiem is, elegant, lyrisch en ook verrassend.
Anastasia Feruleva & Frank van de Laar
Op zondag 3 maart om 15.00 uur brengen de celliste Anastasia Feruleva en de pianist Frank van de Laar het programma ‘Grenzeloos’. Twee musici die al een enorme carrière maakten in de muziekwereld, voeren werk uit van Beethoven, Messiaen, Piazzolla, Schumann en Rimsky-Korsakov.
‘In dit programma worden grenzen opgezocht en wellicht ook overschreden’, aldus de pianist.
‘Het adembenemende intens hartstochtelijke langzame deel van Beethovens laatste cellosonate wordt geflankeerd door een fantastisch energiek openingsdeel en een waanzinnige fuga. Een compacte samenvatting van de muziekgeschiedenis in een notendop! Daar waar de tijd in Messiaen’s muziek tot stilstand is gekomen, exploderen in de Tango van Piazzolla de uitersten van intimiteit en heftigheid op sensueel-spetterende wijze. Na de levendige verbeeldingskracht van Schumann volgen als afsluiting de virtuoze thema’s uit de opera de “Gouden Haan” van Rimsky-Korsakoff, geschreven door de violist Ephraim Zimbalist. In de bewerking die Anastasia Feruleva voor cello maakte, worden de technische hoogstandjes naar een ultiem niveau gebracht’.
Met vriendelijke groeten,
Paula Blom