Beste mensen,
Geen oliebollen, geen champagne, maar de eerste concerten van het jaar 2024 waren vuurwerk, eten en drinken bij elkaar. Een goed begin. Op de tweede dag van januari verwerkten Dasha Beltiukova en ik alle 75 aanmeldingen voor het nieuwe seizoen. Nu plaats ik al een week lang de later binnengekomen aanmeldingen op een reservelijst. Veel teleurgestelde musici. Is er niet iemand die thuis fijne concerten wil organiseren? Ik zou iedereen zo graag een podium willen geven. Op zaterdagmiddag maakt ’t Mosterdzaadje kennis met Trio Voilà en de glasharmonica. Brecht, Eisler, Weil en het Joie de vivre in het Franse Chanson. De baanbrekende pianiste Ischico Velzel treedt zondagmiddag op. Zij verbindt de muziekstukken in haar programma met improvisatie. En dat is een kunst apart.
Trio Voilà

Trio Voilà brengt op zaterdag 13 januari om 15.00 uur een programma van Franse chansons en Duitstalige liederen van Brecht, Eisler en Weill. Trio Voilà wordt gevormd door zangeres en frontvrouw Annabelle Carine, de celliste Marieke van der Heijden en de pianist Mark van der Feen.
Annabelle zowel klassiek als in jazz opgeleid houdt van theater en kiest daarom voor lyrische en melodische nummers met verhaal. Ze weet muziek en tekst volledig tot leven te brengen. Met een pianist, geworteld in klassiek en jazz en een klassiek geschoolde celliste die tevens glasharmonica speelt, schotelen ze het publiek een optreden voor waarin alle emoties samengebracht worden. Naast het Franse chanson van o.a. Edith Piaf, Yves Montand en Jacques Brel hebben ze zich gestort op het tijdloze maatschappij kritische repertoire van Weill, Brecht en Eisler. De mooie muziek en de wrange teksten, in combinatie met de lieflijke, maar ook dreigende klanken van de glasharmonica, maken deze voorstelling bijzonder en uniek. Trio Voilà eindigt met veel ‘Joie de Vivre’ om daarmee goed gestemd het nieuwe jaar in te stappen.
Pianorecital

Zondag 14 januari om 15.00 uur neemt Ischico Velzel plaats achter de vleugel. Een jonge pianiste die met vernieuwende blik haar publiek meeneemt in de wereld van de klassieke muziek. Uitgevoerd worden werken van de Armeense Babajanian, de Russische Scriabin en de Duitse Mozart. Drie verschillende muzikale werelden die zij door improvisatie aan elkaar verbindt.
‘Met dit concert probeer ik de grenzen tussen verschillende genres te vervagen en deze samen te brengen in één programma waarin bestaande composities hand in hand gaan met improvisatie en creativiteit’
Vorig jaar speelde zij een korte prelude van Babajanian, dit keer doet ze de complete set van werken, waaronder zijn kleurrijke en jazzy ‘Capriccio’. Ook de de magische tweede sonate van Scriabin staat op het programma en haar eigen versie van Mozarts Lacrimosa. Deze verschillende muzikale werelden verbindt zij, uiterst muzikaal, door middel van improvisaties. Daarmee baant Ischico een nieuwe weg op het klassieke podium. En ze doet dat heel goed.
Met vriendelijke groeten,
Paula Blom