Viool en Piano ⓘ
Leonard van Lier – piano
m.m.v. Anne Sophie van Lier – viool
Beethoven, Schubert en Chopin (piano solo)
Mendelssohn en Schumann (piano en viool)
Oorstrelende romantiek door vader en dochter

De pianist Leonard van Lier trad voor het eerst op in het Mosterdzaadje in 2007. Hij kon toen niet vermoeden dat hij ruim 15 jaar later samen met zijn dochter, de nog jeugdige violiste Anne Sophie dit podium zou betreden. Voor het optreden op zondagmiddag 1 oktober om 15.00 uur hebben Leonard en Anne Sophie een romantisch programma voorbereid. Uitgevoerd worden: Beethoven: Sonata “Quasi una fantasia” opus 27 nr.1, Schubert: 6 Moments Musicaux , Chopin: selectie uit Preludes opus 28, Mendelssohn: selectie uit Lieder ohne Worte, bewerkt voor viool en piano, Schumann: Romances opus 94 voor viool en piano.
In het jaar 1800 maakt Beethoven definitief de stap van de ‘strakke’ klassieke pianosonate naar vrijere muzikale vormen: een belangrijkste stap richting de romantiek. Een mooi voorbeeld laat Leonard horen in de ‘Sonata quasi una fantasia’ opus 27 nr. 1.
Felix Mendelssohn’s Lieder ohne Worte waren in de 19e eeuw zeer populair pianorepertoire. De bewerkingen voor viool en piano, door zijn leerling Friedrich Hermann, waren ook een groot succes. Tegenwoordig worden deze bewerkingen maar zelden gespeeld. Helaas, want de viool leent zich perfect voor het melodieuze karakter van deze ‘liederen’. Anne Sophie presenteert een selectie met zeer afwisselende sferen.
De 6 Moments Musicaux behoren tot de meest geliefde pianowerken van Franz Schubert. In de cyclus komt het persoonlijke karakter van Schubert perfect naar voren: poëtisch en lyrisch.
Robert Schumann schreef op het einde van zijn (te korte) leven diverse meesterwerken voor kamermuziek. De Romances opus 94 waren een kerstcadeau voor zijn geliefde Clara, en oorspronkelijk bedoeld voor piano en hobo. Clara gaf de eerste uitvoering met violist François Schubert (niet de componist). De muziek is zeer persoonlijk en hartstochtelijk, geschreven vlak voor Schumann’s definitieve geestelijke inzinking.
Tot slot speelt Leonard een selectie uit de Preludes opus 28 van Chopin. Deze miniaturen geven een afspiegeling van de uitersten van Chopin’s ziel: van ingetogen (bijvoorbeeld de beroemde Regendruppel-prelude) tot stormachtig (de laatste, “revolutie” prelude). Een op en top romantisch programma dus!