Vrijdag 9 mei om 20.00 uur treden in t Mosterdzaadje op de violist Hugo
Holleman en de pianist Chi-Han Chai. Op hun programma: Mozart, Pärt en
Brahms.
Hugo Holleman en Chi-Han Chai vormen al jaren een viool-pianoduo. Ze
ontmoetten elkaar bij Cultura Ede waar ze enige dagen per week viool- en
pianoles geven. Vanaf de eerste keer dat ze samen speelden was er een klik,
en inmiddels treden ze regelmatig op en hebben een breed repertopire
opgebouwd.
Het programma opent met een van de latere sonates van Mozart in Bes KV 454.
In tegenstelling tot de vroege werken voor piano en viool geeft de componist
de twee instrumenten hier volkomen gelijkwaardige partijen. Het donkere Largo
gaat zonder pauze over in een sprankelend, lichtvoetig Allegro. Het
diepzinnige en harmonisch gevarieerde Andante zet de duistere sfeer van het
Largo voort. Het afsluitende Andante is weer een speels en virtuoos Rondo.
Chi-Han en Hugo hechten veel waarde aan sfeer en klankkleur, vandaar de
programmering op dit concert van Spiegel im Spiegel van de Letse componist
Arvo Pärt. In deze meditatieve muziek speelt de viool rond de centrale A
stapje voor stapje noten van de toonladder van F terwijl de piano deze noten
omspeelt met gebroken drieklanken, tertsen en octaven. Hierdoor ontstaat een
geheimzinnig, sfeervol stuk waarin beide instrumenten op zoek lijken te gaan
naar vrede en harmonie.
Van de drie sonates die Brahms voor viool en piano schreef is die in G op.78
het meest subtiele. De opening is als een gedicht in klank waarin de componist
gaandeweg heen en weer pendelt tussen majeur en mineur. Ook in het tweede en
derde deel staat de liedvorm centraal. Thematisch gebruikt Brahms hier
passages uit het Regenlied dat hij voor Clara Schumann componeerde en dat
later als op. 59 apart gedrukt werd. De Finale, die grotendeels in g mineur
staat, eindigt in een troostrijk G majeur, waarin het Regenliedcitaat uit
het tweede deel weer opduikt.
|